Tekstschrijver voor technische bedrijven

U of jij: hoe spreek jij je klanten online aan?

u-of-jij
Heb jij nooit bewust een keuze gemaakt voor ‘u’ of ‘jij’? Of heb je wel een keuze gemaakt maar twijfel je hieraan? Ik help je graag de aanspreekvorm te kiezen die bij jou en je klanten past. Jij is persoonlijk en toegankelijk. U is respectvol, maar kan ook afstandelijk of formeel overkomen. Zelf voel ik me altijd een beetje ongemakkelijk (en oud) door ‘u’. Maar dat betekent niet dat je altijd voor ‘jij’ zou moeten kiezen. Kies vooral de vorm die het best past bij jou, je klanten én je product of dienst.

Hoe kies je de juiste aanspreekvorm?
Het allerbelangrijkst is jouw doelgroep: je klanten. Ga eens na:

  • Hoe spreek je hen ‘in het echt’ of aan de telefoon aan?
  • Hoe spreken zij jou aan?
  • Waar voelen zij zich prettig bij?
  • En waar voel je jezelf prettig bij?

In wat voor branche ben je actief?
Naast je doelgroep, is ook de branche waarin je actief bent bepalend voor de toon die je kiest. In een formelere branche – bijvoorbeeld in de financiële wereld – vindt men ‘u’ vaak het meest passend. In bijvoorbeeld het onderwijs is ‘je’ gebruikelijker. In de techniek komen beide vormen regelmatig voor.

Wat je ook kiest, kies en blijf hierbij
Maak een keuze en gebruik ‘u’ en ‘jij’ niet door elkaar. Dat staat slordig, is verwarrend en doet af aan de professionaliteit van je bedrijf. Hanteer dezelfde vorm op je website – loop even alle pagina’s na, tot je privacyverklaring aan toe – maar ook op social media en in e-mails. Zo communiceer je hetzelfde, waar je je klant ook tegenkomt.

U, maar wel toegankelijk
De aanspreekvorm is trouwens niet het enige wat jouw tone of voice bepaalt. Ook als je kiest voor ‘u’ kun je toegankelijk overkomen. Bijvoorbeeld door spreektaal te gebruiken en actief te schrijven – sowieso een aanrader. Kijk maar naar de Rabobank, die schrijft: ‘U gaat uw eerste huis kopen. Spannend!’ In de u-vorm, maar zeker niet afstandelijk. Je ziet: professioneel is niet hetzelfde als formeel. Dat geldt natuurlijk ook andersom. Als je ‘jij’ gebruikt, kun je nog steeds professioneel en respectvol communiceren.

Meer posts van mij…

Zomerinspiratie: 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten voor jouw technische bedrijf

Zomerinspiratie: 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten voor jouw technische bedrijf

Met de vakantie in je hoofd, de zon buiten en een veel te warme werkplek binnen is het schrijven van teksten waarschijnlijk niet jouw hoogste prioriteit. Om van je gebrek aan inspiratie nog maar te zwijgen… Toch wil je ook in de zomer werken aan de zichtbaarheid van jouw technische bedrijf. In deze blog help ik je op weg met 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten met een zomers tintje. Een goed idee is tenslotte het halve werk, toch?

Voorbereid op vakantie

Voorbereid op vakantie

Juli: vakantietijd. Hoewel het – door het nog steeds aanwezige coronavirus – een andere zomer is dan anders, gaan veel mensen nog steeds een paar dagen of weken weg. Ik ook! Begin deze maand verruilden mijn gezin en ik het altijd gezellige Tilburg voor een weekje boerderijcamping in Hengelo. Mijn eerste vakantie als ondernemer. En dat is toch iets heel anders dan een vakantie in loondienst. Ik neem je mee.