Tekstschrijver voor technische bedrijven

Zomerinspiratie: 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten voor jouw technische bedrijf

inspiratie technisch bedrijf

Met de vakantie in je hoofd, de zon buiten en een veel te warme werkplek binnen is het schrijven van teksten waarschijnlijk niet jouw hoogste prioriteit. Om van je gebrek aan inspiratie nog maar te zwijgen… Toch wil je ook in de zomer werken aan de zichtbaarheid van jouw technische bedrijf. In deze blog help ik je op weg met 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten met een zomers tintje. Een goed idee is tenslotte het halve werk, toch?

Zomerse berichten op social media
Is het deze zomer akelig stil op de social mediakanalen van jouw bedrijf? Dan kun je daar met deze ideeën verandering in brengen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de volgende onderwerpen?

  1. Heb jij op jouw vakantiebestemming (of in je achtertuin) inspiratie opgedaan voor je bedrijf? Deel je inzichten via social media.
  2. Vertel hoe jij en je collega’s ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook in de zomer doordraait.
  3. Laat zien hoe jij en je collega’s omgaan met de warmte. Werken jullie bijvoorbeeld volgens een tropenrooster, blijft iedereen gefocust door fijne airco’s of deel jij elke middag ijsjes uit?
  4. Lever jij een product of dienst die te maken heeft met warmte of zon, zoals zonnepanelen? Haak hier dan op in en vertel erover in een post.
  5. Heeft de warmte effect op de door jou geleverde product of dienst, vertel hier dan ook over op social media.
  6. De zomervakantie markeert voor veel mensen de helft van het jaar. Blik terug op het jaar tot zover: wat waren hoogte- en dieptepunten? Wat heb je bereikt en geleerd?
  7. Blik ook vooruit: waar ga je je na de vakantie op richten? Heb je een bepaald doel voor ogen?
  8. Wil je een persoonlijke noot op je tijdlijn? Deel dan bijvoorbeeld hoe jij en/of je medewerkers vakantie vieren en zich opladen om straks weer te kunnen knallen.
  9. Sta stil bij momenten zoals het einde van de bouwvak of de schoolvakantie.
  10. Gebruiken jij en je collega’s de zomer om jullie voor te bereiden op het najaar, de winter of een drukke periode? Vertel erover.

 

Ideeën voor teksten op jouw website
Nieuwe content op jouw website zorgt voor een betere vindbaarheid en zichtbaarheid. Weet je niet goed wat je kunt delen? Misschien kun je wat met deze ideeën:

  1. Heb je de laatste maanden projecten afgerond die nog niet op de website staan? Voeg ze toe!
  2. Ga aan de slag met kennisartikelen, met thema’s als: Wat is <vul je product in>? of Hoe werkt <vul je dienst in>? Dit waarderen je websitebezoekers, maar ook de zoekmachines.
  3. Een kijkje in de keuken bij een project. Zet een project in de spotlights: wat houdt het in? Wat is de rol van jouw bedrijf? Wat maakt het project bijzonder? Welke uitdagingen zijn er en welke meerwaarde biedt jouw bedrijf?
  4. Breng een werkdag in beeld met behulp van foto’s en tekst of een video. Zo laat je zien hoe een dag bij jouw bedrijf eruit ziet. Leuk voor klanten, maar ook interessant voor mogelijke nieuwe medewerkers.
  5. Niet alleen nieuwe, maar ook vernieuwde content werkt. Geef daarom je website een opfrisbeurt. Loop de verschillende pagina’s door. Is alle informatie nog up-to date? Kun je zaken aanpassen of aanvullen? Wellicht kun je ook artikelen of blogs aanvullen?
  6. Update je referenties of testimonials. Een waardevolle toevoeging op je website!
  7. Werk één van de social media-ideeën uit tot een blog op je website.

Zo. Je bent nu 17 ideeën verder. Hopelijk kun je hier wat mee! Enne – vergeet niet om tussen het werken door ook te genieten van dat veel te warme weer en de vakantierust. Een hele fijne zomer!

Meer posts van mij…

Voorbereid op vakantie

Voorbereid op vakantie

Juli: vakantietijd. Hoewel het – door het nog steeds aanwezige coronavirus – een andere zomer is dan anders, gaan veel mensen nog steeds een paar dagen of weken weg. Ik ook! Begin deze maand verruilden mijn gezin en ik het altijd gezellige Tilburg voor een weekje boerderijcamping in Hengelo. Mijn eerste vakantie als ondernemer. En dat is toch iets heel anders dan een vakantie in loondienst. Ik neem je mee.

U of jij: hoe spreek jij je klanten online aan?

U of jij: hoe spreek jij je klanten online aan?

Hé, jij daar! Of moet ik zeggen ‘u daar’? Wanneer ik voor de eerste keer een tekst schrijf voor een bedrijf stel ik vrijwel altijd de vraag: spreek je jouw lezer aan met u of met jij? Zo zorg ik er niet alleen voor dat ik in mijn tekst dezelfde aanspreekvorm hanteer, maar krijg ik ook een goed beeld van de manier van communiceren van de organisatie. Persoonlijk, respectvol, benaderbaar of iets afstandelijker: de aanspreekvorm die je kiest bepaalt voor een belangrijk deel de toon van je teksten.