Tekstschrijver voor technische bedrijven

Voorbereid op vakantie

Voorbereid_op_vakantie

Juli: vakantietijd. Hoewel het – door het nog steeds aanwezige coronavirus – een andere zomer is dan anders, gaan veel mensen nog steeds een paar dagen of weken weg. Ik ook! Begin deze maand verruilden mijn gezin en ik het altijd gezellige Tilburg voor een weekje boerderijcamping in Hengelo. Mijn eerste vakantie als ondernemer. En dat is toch iets heel anders dan een vakantie in loondienst. Ik neem je mee.

Een goede voorbereiding
Een week vakantie betekent een week niet werken. En omdat ik zzp’er ben: een bedrijf dat een week stilligt. Om ervoor te zorgen dat mijn opdrachtgevers daar zo min mogelijk last van hebben, zorgde ik dat alle opdrachten met een deadline voor of in mijn vakantie ruim voor vertrek af waren. Zo kon iedereen vooruit. Ook mijn eigen content bereidde ik voor en plande ik in. Op de dag voor vertrek verstuurde ik nog wat laatste mails, maar toen kon ik met een gerust hart – en mijn man, kids en volgepakte auto – op pad.

Op vakantie
Voor het eerst ging mijn laptop mee op vakantie. In principe niet nodig, maar je weet het natuurlijk maar nooit. Maar – alles was inderdaad geregeld en de spoedwerkzaamheden bleven uit. Ik gebruikte mijn laptop alleen om wat e-mails te beantwoorden. Via mijn telefoon hield ik mijn social media-kanalen in de gaten. Hierop verschenen automatisch de al voor mijn vakantie gemaakte en ingeplande berichten. Zo hoefde ik op vakantie alleen de reacties in de gaten te houden. Ideaal. Maar vooral: ik kon de schermen verruilen voor een kop thee in een hangmat. Ook wel eens lekker!

Bij terugkomst
En toen kwam ik terug en ging ik gewoon weer aan de slag? Ja, maar ook weer niet helemaal. Na terugkomst had ik een rustige werkweek gepland. Er stond tenslotte niets op de agenda en de rest van het gezin was nog vrij. Dat ging anders. Ik was even vergeten dat er tijdens mijn vakantie wél nieuwe opdrachten binnen konden komen (en kwamen), waar ik pas na terugkomst mee aan de slag kon. En in de week na mijn vakantie kwamen er ook weer nieuwe opdrachten binnen. Deze week was hierdoor drukker dan ooit. Hartstikke mooi en leuk natuurlijk – anders had ik de opdrachten niet aangenomen – maar ook een leermoment. Waar mijn social mediaberichten tijdens de vakantie netjes doorliepen, bleef het na de vakantie namelijk stil. En dat was dan weer niet de bedoeling.

Wat heb ik geleerd?
Overall is mijn eerste op-vakantie-ervaring positief. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Heb jij ook een eigen bedrijf en wil je zorgeloos op vakantie? Dit zijn mijn tips. Wie weet heb je er iets aan, en anders ik wel. 😉

  1. Zorg ervoor dat je alle opdrachten met een deadline tot en met je vakantie ruim op tijd af hebt. Zo heb je ook nog tijd om eventuele feedback te verwerken.
  2. Schrijf alvast social mediaberichten voor de periode waarin je op vakantie bent, zorg voor foto’s en plan de berichten in, bijvoorbeeld met Later. Ook blogs en andere artikelen kun je al (laten) schrijven en inplannen. Zo blijf je zichtbaar tijdens je vakantie, zonder dat je hier zelf omkijken naar hebt.
  3. En mijn eigen leerpunt: zorg dat er ook voor de week na je vakantie al zoveel mogelijk geregeld is. Ook voor deze week kun je al social mediaberichten, blogs en andere artikelen schrijven. En wie weet lukt het om daarnaast ook al een start te maken met je werk voor deze week. Zo kun je na terugkomst rustig opstarten en heb je alle tijd voor nieuw binnengekomen werk.

Fijne vakantie!

Meer posts van mij…

Zomerinspiratie: 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten voor jouw technische bedrijf

Zomerinspiratie: 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten voor jouw technische bedrijf

Met de vakantie in je hoofd, de zon buiten en een veel te warme werkplek binnen is het schrijven van teksten waarschijnlijk niet jouw hoogste prioriteit. Om van je gebrek aan inspiratie nog maar te zwijgen… Toch wil je ook in de zomer werken aan de zichtbaarheid van jouw technische bedrijf. In deze blog help ik je op weg met 17 ideeën voor teksten en social mediaberichten met een zomers tintje. Een goed idee is tenslotte het halve werk, toch?

U of jij: hoe spreek jij je klanten online aan?

U of jij: hoe spreek jij je klanten online aan?

Hé, jij daar! Of moet ik zeggen ‘u daar’? Wanneer ik voor de eerste keer een tekst schrijf voor een bedrijf stel ik vrijwel altijd de vraag: spreek je jouw lezer aan met u of met jij? Zo zorg ik er niet alleen voor dat ik in mijn tekst dezelfde aanspreekvorm hanteer, maar krijg ik ook een goed beeld van de manier van communiceren van de organisatie. Persoonlijk, respectvol, benaderbaar of iets afstandelijker: de aanspreekvorm die je kiest bepaalt voor een belangrijk deel de toon van je teksten.